Werk Opinie

Opinie

Opdrachtgevers

RetailActueel

Schrijven van columns.

Updates

Streamingdiensten moeten gaan uitbetalen op basis van luistergedrag

Zeker als je geen deel uitmaakt van de muziekindustrie kan ik me voorstellen dat je na het lezen van deze kop denkt: ‘Huh? Is dat dan nu niet zo?’ Geloof mij, dan had ik mijn woorden anders gekozen. Het antwoord is dus: ‘Nee, dat is nu niet zo’. En ik ben het met je eens dat dat best raar is.

Go! Entertainment ziet inkomsten per stream alweer dalen

Ondanks aanvankelijke scepsis heeft streaming de muziekindustrie geen windeieren gelegd. De inkomsten uit streaming zijn elk jaar gestegen en trekken sinds 2015 de totale muziekomzet weer in de zwarte cijfers. Je kunt je echter afvragen hoeveel rek er nog in dat bedrag zit. Fysieke dragers zijn nog altijd goed voor ongeveer een kwart van het totaal, maar dat wordt rap minder. Het valt te bezien of die daling nog lang kan worden gecompenseerd door de groei van streaming. Zeker omdat die stijging al begint af te vlakken. Sterker nog: het onafhankelijke Nederlandse muzieklabel Go! Entertainment constateert al een terugloop.

KINK: the missing link

1 oktober was voor KINK FM altijd al een historische dag: de zender begon op 1 oktober 1995 en precies 16 jaar later moest het station noodgedwongen stoppen. Ik vroeg me toen al af waarom KINK FM niet op internet verder ging, maar aan die wens wordt nu alsnog gehoor gegeven. Op 1 oktober 2018 werd definitief bekendgemaakt wat iedereen al wel zag aankomen: per 1 februari 2019 komt KINK FM terug. Als KINK, want zonder FM-frequentie. Maar met station manager Michiel Veenstra, die voor mij nog een van de laatste redenen was om naar 3FM te luisteren.

Keuzes en continuïteit zijn ‘key’ voor 3

Zeker, het lage marktaandeel (en vooral de snelheid waarmee dat bereikt is) is zorgelijk. Het toont aan dat 3FM in rap tempo het contact met zijn doelgroep is verloren. Aan de andere kant biedt de huidige positie in de marge een mooi uitgangspunt om scherpe keuzes te maken, en daar ook voor langere tijd aan vast te houden. Het lijkt immers alleen maar beter te kunnen.

(V)ere(n)galerij van de Nederlandse muziekbranche

Terwijl de jongste editie van Eurosonic Noorderslag weer op alle fronten records brak, werd ook gebroken met een traditie: dit jaar werd industrieprijs De Veer niet uitgereikt. Of het een tijdelijke of een definitieve beslissing betreft, is nog niet duidelijk, maar het duidt op zijn minst op een heroverweging. En toch… als je al die winnaars op een rijtje zet, zie je een redelijk representatieve dwarsdoorsnede van de Nederlandse muziekbranche van de afgelopen 30 jaar. Alleen al daarom zet ik ze graag nog even op een rijtje, inclusief de juryrapporten (in PDF) voor zover ik die schreef.

Portfolio

Column: Rug recht en gaan! (RetailActueel)

(januari 2012)

Column: See, buy, play (RetailActueel)

(november 2011)

Column: Vaag… (RetailActueel)

(oktober 2011)

Column: 2.0 09 (Entertainment Business)

(december 2009)