Werk Duiding

Duiding

Opdrachtgevers

Buma Music Academy

Schrijven en updaten van genre-informatie t.b.v. lesprogramma.

Entertainment Business

(heette t/m 2007 Muziek en Beeld) Bedenken en schrijven van marktanalyses, interviews en artikelen over relevante ontwikkelingen in de entertainmentbranche, schrijven van columns.

Hogeschool Utrecht

Docent Entertainmentmarketing. Begeleiden van stages. Samenstellen en nakijken van examens.

NVPI

Bedenken en schrijven van redactionele bijdragen aan het jaarmagazine (NVPI Report/NVPI Agenda), eindredactie en projectmanagement. Schrijven van websiteteksten voor www.nvpi.nl. Eindredactie op nieuwe website.

Talpa Radio

Schrijven van overzichtsartikel over de belangrijkste ontwikkelingen en spelers op het gebied van radio, streaming en on-demand luisteren. Eindredactie op het opgemaakte stuk.

Updates

video

Interview Thomas Weemaes over verhuizing Top 40

Studenten aan de Fontys Hogeschool Journalistiek moeten zogenoemde ‘vrijeruimteproducties’ maken. Thomas Weemaes koos ervoor om de verhuizing van de Nederlandse Top 40 (van 538 naar Qmusic) als insteek te gebruiken. Hij interviewde Sieb Kroeske en mij over o.a. de waarde van de hitlijst, de reden van de overstap en de gevolgen daarvan voor beide zenders. Grappig om te zien hoe onze antwoorden elkaar aanvullen.
video

Interview RTL Nieuws over Top 40 en 538

Radio 538 heeft onlangs besloten het contract met de Stichting Nederlandse Top 40 op te zeggen en een eigen hitlijst te gaan uitzenden: de 538 Top 50. De eerste aflevering van die nieuwe chart zou begin november via de radio worden uitgezonden op het oude uitzendtijdstip van de Top 40, terwijl de Top 40 tot einde contract (eind 2018) via een onlinekanaal zou worden uitgezonden. De Stichting toog hierop naar de rechter en op de dag dat die zijn oordeel velde (in het voordeel van de Stichting), had RTL Nieuws een item over deze kwestie.

Interview Dolfijn FM: ‘Alle muziek klinkt hetzelfde’

Het is een veel gehoorde klacht: 'alle muziek lijkt tegenwoordig op elkaar'. Maar is dat iets van de laatste tijd of was het altijd al zo? Wat zijn duidelijke voorbeelden uit heden en verleden? Hoe is dit fenomeen te verklaren? Wat zou de volgende muzikale trend kunnen zijn? Hoe klinkt muziek die door de computer gecomponeerd is? Maarten Schakel van Dolfijn FM (op Curaçao) belde me met die vragen, en meer.

Media en entertainment in de toekomst: groot op microniveau

Media en entertainment, informatie en ontspanning… Steeds meer lopen die twee door elkaar heen, zowel inhoudelijk als zakelijk. Het aantal echt grote spelers is op de vingers van een hand te tellen. Welke partijen zijn dat en waar vinden zij de balans tussen globalisering van de bedrijfsvoering en individualisering van het aanbod? Een inventarisatie aan de hand van de belangrijkste trends op het gebied van aanbod en consumptie van radio, streaming en on-demand luisteren.

Artikel De Telegraaf over 3FM

In 2015 begon het bergafwaarts te gaan met 3FM. Na Gerard Ekdom vertrokken ook alle andere bekende dj's en werd geprobeerd de jongere luisteraars te paaien door meer hip hop en r&b te gaan draaien. Uiteindelijk leidde dat tot historisch lage luistercijfers en een nieuwe koerswijziging in 2018. Twee jaar eerder kopte De Telegraaf 'Hoeveel muziek zit er nog in 3FM?'. Naast mijn grote radioheld Frits Spits mocht ik in dit stuk mijn mening geven.

Portfolio

Update auteursrechten (Buma Music Academy)

(augustus 2013)

Update pop (Buma Music Academy)

(augustus 2013)

Update rock/alternative (Buma Music Academy)

(augustus 2013)

Update dance (Buma Music Academy)

(augustus 2013)

Update hiphop (Buma Music Academy)

(augustus 2013)

Update singer-songwriter (Buma Music Academy)

(augustus 2013)

Verdieping NVPI Audio 2012

(juni 2013)

Verdieping NVPI Video 2012

(juni 2013)

Verdieping NVPI Interactief 2012

(juni 2013)

Auteursrechten (Buma Music Academy)

(januari 2013)

Pop (Buma Music Academy)

(november 2012)

Update dance (Buma Music Academy)

(november 2012)

Update hiphop (Buma Music Academy)

(november 2012)