Werk Artikelen/Interviews

Artikelen/Interviews

Opdrachtgevers

Billboard

Volgen van en berichten over de Nederlandse (muziek)markt voor het blad en de website.

Buma Cultuur

Schrijven van diverse teksten. Panelvoorzitterschappen tijdens Amsterdam Dance Event, Buma NL en Eurosonic Noorderslag Conference.

Buma Music Academy

Schrijven en updaten van genre-informatie t.b.v. lesprogramma.

Emerce

Bedenken en schrijven van artikel.

Entertainment Business

(heette t/m 2007 Muziek en Beeld) Bedenken en schrijven van marktanalyses, interviews en artikelen over relevante ontwikkelingen in de entertainmentbranche, columns, juryrapporten en andere teksten.

Friends Of The African Dream

Schrijven van (kranten)artikelen over de activiteiten van de stichting in Sierra Leone.

Jonker Advies

Afnemen en uitwerken van interviews voor de nieuwsbrief.

Nemesea

Schrijven van biografie, persberichten en artikelen. Dienen als klankbord voor de muzikale richting(en) van de band.

NVER

Schrijven van speech over de boekenmarkt. Verzorgen van het communicatietraject voor het seminar inTouch. Dagvoorzitterschap van het seminar inTouch.

Popauteurs.nl

Selecteren van onderwerpen en schrijven van artikelen voor de digitale nieuwsbrief.

QINQO

Schrijven van introductieartikelen.

RetailTrends/Etailtrends

Bedenken en schrijven van artikelen.

Rigby

Advies op het gebied van promotie, marketing, sales en omgang met media, bemiddeling met muziekverkopers, -maatschappijen en boekers. Schrijven van biografieën, (pers)berichten en artikel.

Sabra

Redactie jubileummagazine.

Sena

Bedenken, schrijven en eindredactie van artikelen voor de digitale nieuwsbrief (later het magazine) SEN@zine Right!

Talpa Radio

Schrijven van overzichtsartikel over de belangrijkste ontwikkelingen en spelers op het gebied van radio, streaming en on-demand luisteren. Eindredactie op het opgemaakte stuk.

Uitgeverij Coutinho

Bedenken en schrijven van hoofdstukken, discussievragen en opdrachten over hitlijsten voor het Basisboek Entertainmentmarketing (2006) en actualisering voor de tweede, herziene druk (2013).

Updates

‘Startpagina’ wil Nederlandse artiesten door de crisis heen helpen

Corona maakt meer kapot dan je lief is. Ook in de entertainmentbranche slaat het virus wild om zich heen. Zowel de ‘recorded music’- als de live-tak is hard getroffen. Doordat mensen wordt aangeraden binnen te blijven, is het stil in de steden en zijn alle evenementen afgelast of verplaatst. Ook hoge investeringen die veel artiesten, labels en andere partijen doen voorafgaand aan een release of tour zijn verloren gegaan. Maar zoals van een creatieve industrie mag worden verwacht, steken ook allerlei initiatieven de kop op om de pijn te verzachten.

10 jaar Werner Bros.; 10 jaar extra branchecontent online

Vandaag, 1 maart 2020, bestaat Werner Bros. tekst | uitleg precies 10 jaar. En wie jarig is, trakteert! Daarom voeg ik dit jaar een, naar mijn mening, belangrijk stuk geschiedenis aan www.wernerbros.biz toe: ik ben - met toestemming van de uitgever, uiteraard - bezig om alle content online te zetten die ik geproduceerd heb tussen 2000 en 2010. Kortom: al mijn artikelen, interviews, marktanalyses en columns die destijds gepubliceerd zijn in de fysieke uitgaven van het vakblad Muziek en Beeld (later Entertainment Business), maar nergens digitaal te raadplegen waren. Tot nu.

Nieuw chartreglement moet dynamiek in Single Top 100 terugbrengen

Toen ik afgelopen maand een week lang columns voor Broadcast Magazine schreef, bereed ik in een daarvan mijn stokpaardje: hitlijsten. In mijn stukje ‘Lijstenbrij’ verzuchtte ik onder meer dat in de Single Top 100 complete albums staan en dat nummers oneindig lang in de chart bivakkeren. Blijkbaar hing het thema in de lucht, want minder dan een maand later maakt het audiobestuur van brancheorganisatie NVPI nieuwe hitlijstreglementen bekend, waarin o.a. dat eerste pijnpunt wordt aangepakt.

Tinder-achtige muziekapp voorspelt hitpotentie van nieuwe tracks

Deze week werd Sounders Music aan de wereld voorgesteld. Binnen deze app worden nieuwe tracks van beginnende artiesten door een groot aantal onafhankelijke muziekliefhebbers beoordeeld. Daardoor kan een objectieve voorspelling gedaan worden van de hitkansen van die nummers. Met die informatie in de hand staat de artiest sterker bij de benadering van een label, streamingdienst of radiostation. De bedenker van de app, Willem Bloem, legt uit hoe het precies werkt, wat het verdienmodel is en welke vervolgstappen hij voor ogen heeft.

Go! Entertainment ziet inkomsten per stream alweer dalen

Ondanks aanvankelijke scepsis heeft streaming de muziekindustrie geen windeieren gelegd. De inkomsten uit streaming zijn elk jaar gestegen en trekken sinds 2015 de totale muziekomzet weer in de zwarte cijfers. Je kunt je echter afvragen hoeveel rek er nog in dat bedrag zit. Fysieke dragers zijn nog altijd goed voor ongeveer een kwart van het totaal, maar dat wordt rap minder. Het valt te bezien of die daling nog lang kan worden gecompenseerd door de groei van streaming. Zeker omdat die stijging al begint af te vlakken. Sterker nog: het onafhankelijke Nederlandse muzieklabel Go! Entertainment constateert al een terugloop.

Interviews met klanten van Jonker Advies

Carlo Smolders van Jonker Advies was op mij geattendeerd en vroeg me om voor hun tweemaandelijkse nieuwsbrief ondernemers te interviewen die met zijn bedrijf hadden samengewerkt. Ik voelde een persoonlijke klik en pakte de handschoen op. Voor mijn eerste artikel interviewde ik Ted Mulders van HM Bedrijfsadvies uit De Meern, gespecialiseerd in schadeverzekeringen. Hij en zijn compagnon werden door Jonker Advies bijgestaan bij de verkoop van hun bedrijf.

Interview Anne de Jong: “NVPI moet proactiever worden”

Begin dit jaar is de naar Pathé Thuis vertrokken Jaap Bruijnen als algemeen directeur NVPI opgevolgd door Anne de Jong. Een rasondernemer die al 22 jaar lid was van het bestuur van NVPI Audio en 9 jaar van de NVPI-federatie. Wat zijn zijn eigen ervaringen en hoe ziet hij de toekomst?

Media en entertainment in de toekomst: groot op microniveau

Media en entertainment, informatie en ontspanning… Steeds meer lopen die twee door elkaar heen, zowel inhoudelijk als zakelijk. Het aantal echt grote spelers is op de vingers van een hand te tellen. Welke partijen zijn dat en waar vinden zij de balans tussen globalisering van de bedrijfsvoering en individualisering van het aanbod? Een inventarisatie aan de hand van de belangrijkste trends op het gebied van aanbod en consumptie van radio, streaming en on-demand luisteren.

Interview Bo de Raaff (Warner Music): Extreem succes Boef zorgt voor vliegwieleffect

En opeens, zo leek het voor velen, was daar de definitieve doorbraak van Boef. ‘Big time’, mag je wel zeggen. Want terwijl overal ter wereld streamingrecords gebroken werden door Drake, ‘was er een klein landje dat dapper standhield’ en waar Boef daar nog eens overheen ging. De verwachtingen waren van tevoren hooggespannen, maar de grootte van dit succes heeft eigenlijk iedereen verrast. Ook Warner Music. Een interview met A&R-manager Bo de Raaff.

Interview Teun Pranger: “Popauteurs.nl heeft echt wel wat voor elkaar gekregen”

Sinds vorig jaar heeft Nijmegenaar Teun Pranger zitting in het bestuur van Popauteurs.nl. Een nadere kennismaking, te beginnen met zijn achtergrond binnen de muziekbranche...“Ik ben altijd als dj bezig geweest en de laatste jaren ook als producer. Daarnaast heb ik rechten gestudeerd met een master richting intellectueel eigendom. Vervolgens ben ik in het onderwijs gaan werken. Ik geef het vak Media- en Entertainmentrecht aan de Fontys Hogeschool en werk daar binnen de minor Dance Industry. Die gaat in op o.a. events, legal-aspecten, geschiedenis en marketing op het gebied van dance.”

Interview: Bert Ruiter maakt plaats in Popauteurs.nl-bestuur; “Jong bloed is belangrijk”

Bert Ruiter heeft het bestuur van Popauteurs.nl verlaten. Daarom kijken we met hem terug op wat er zoal bereikt is en hoe hij de toekomstige positie van auteurs ziet. Het historisch kader: in 1985 richtten Bert Ruiter, ‘zijn’ Jerney Kaagman en o.a. Arnold Mühren en Henk Westbroek de BV Pop op, een beroepsvereniging voor popmuzikanten. Uit affiniteit met de muzikanten die ook auteur waren, ging de BV Pop al snel samenwerken met een van de beroepsverenigingen van Buma/Stemra: de WTL (Woord- en Toondichters der Lichte muziek). De naam WTL werd veranderd in PALM (Professionele Auteurs Lichte Muziek), waar Bert Ruiter zitting nam in het bestuur. In 2013 werd PALM omgedoopt in Popauteurs.nl.

Interview Rob Frank: Lenny Kuhr ontbindt uitgavecontracten; rechten naar eigen uitgeverij

Toen Lenny Kuhr in 1969 haar eerste uitgavecontract tekende, voor het nummer De Troubadour, was ze pas 19. Inmiddels is ze behalve ouder, vooral wijzer geworden. Haar man en manager Rob Frank brak onlangs met drie van haar vier publishers en bracht haar rechten onder in een eigen uitgeverij. Hieronder vertelt hij welke hobbels hij daarbij tegenkwam en hoe de zaken er nu voorstaan. Een stuk overzichtelijker, dat in elk geval....

In memoriam Bert Meyer

Wat een gemis… Op 9 juni, kort na zijn 67e verjaardag eind mei, is Bert Meyer overleden. Hij zat in juni 2016 precies 45 jaar in het entertainmentvak en heeft in die tijd een indrukwekkend cv opgebouwd. Voor zichzelf, maar vooral voor de mensen om hem heen. Bert was namelijk een mensenmens, dat was een van de dingen die ons bonden.

Artikel: Uprise toont collectieve en individuele groei van Nemesea

Op 29 april verschijnt Uprise, het vierde studioalbum van de Groningse rockband Nemesea. Een maand geleden sprak ik het drietal. Er hing een gespannen sfeer. Onwennigheid, dacht ik nog. De band was immers vier jaar buiten beeld geweest. Maar een uur na het begin was gitarist Hendrik Jan de Jong het zat. Tegen zangeres Manda Ophuis en bassist Sonny Onderwater zei hij: “Waarom zeggen we niet gewoon eerlijk dat Manda en ik uit elkaar zijn? Zo slaat het nergens op.” Ik gooide mijn aantekeningen weg en begon opnieuw. Een gesprek over collectieve en individuele groei, twijfel en het hervinden van zelfvertrouwen, loslaten wat was en accepteren wat is.

Interview Kees de Koning (Top Notch): Success stories (verslag Eurosonic Noorderslag-interview)

Was in 2012 Tony Berk te gast op de Eurosonic Noorderslag Conference om zijn succesverhaal toe te lichten en sprak in 2013 Eelko van Kooten over het succes van Spinnin’ Records, dit jaar mocht ik Kees de Koning over dit onderwerp interviewen. Wie Kees de Koning zegt, zegt Top Notch en hip hop. Maar ook Anouk. Daarnaast is hij echter ook boekenuitgever, concertorganisator, filmproducent, horeca-uitbater en nog veel meer. Eigenlijk doet De Koning gewoon waar hij zin in heeft en hij neemt daarbij zelden een blad voor de mond. Ook nu niet.

Interview Jan van Ditmarsch: Bertus Distributie wil in elk EU-land een verkoopkantoor

De ambities en groei van Bertus Distributie laten zich niet door marktbrede ontwikkelingen remmen. De grootste onafhankelijke fysieke distributeur van Europa blijft buitenlandse verkoopkantoren openen, sublabels lanceren en productreeksen uitbreiden.

Interview Pieter van Bodegraven (BMG Talpa Music): “Een goede dj neemt zijn publiek mee op een muzikale reis”

Succesverhalen van André Rieu en Within Temptation daargelaten, is Nederlandse dance internationaal succesvoller dan andere genres. Pieter van Bodegraven, vice-president BMG Talpa Music, heeft hij daarin een belangrijke rol gespeeld, al zal hij dat uit bescheidenheid niet bevestigen. Zo bescheiden als Van Bodegraven is, zo invloedrijk is hij. Toch treedt hij zelden op de voorgrond. Leuk om hem aan het woord te kunnen laten.

Artikel: Production music steeds prominenter op de voorgrond

Muziek is overal, maar production music al helemaal. In commercials, onder documentaires, ter omlijsting van radio- en tv-programma’s of als markering van een reclameblok… zonder al die langere en kortere muziekjes zouden mediaproducties maar een saaie bedoening zijn. Prominent maar bij het grote publiek onbekend, al komt daar steeds meer verandering in.

Interview Arjan de Ruiter (Radio 2): “Ons imago sluit niet meer aan bij de realiteit”

Wat begin dit jaar begon als een op zichzelf staand interview met Wilbert Mutsaers over het aangescherpte muziekbeleid op 3FM, begint een mooie serie te worden. Ik schoof aan bij Rob Ester (Q-music) en Dave Minneboo (538), en nu vertelt ook Arjan de Ruiter over de keuzes die Radio 2 maakt op muziekgebied. Ondanks het voortdurende succes van de Top 2000 heeft de zender het niet makkelijk en de voorgenomen verjonging en verfrissing duurt langer dan verwacht. Maar hij weet: ‘Radio is slow business’.

Interview Dave Minneboo (538): “Als hitradiostation kun je nooit te laat zijn, wel te vroeg”

Nadat Wilbert Mutsaers en Rob Ester al eerder inzicht gaven in het muziekbeleid van 3FM en de muzikale uitgangspunten van Q-music, geeft programmadirecteur Dave Minneboo nu een kijkje in de keuken van 538. De doelgroep van het station heeft zich de afgelopen jaren fors verbreed, wat voor (de adverteerders op) een commerciële zender niet per se een voordeel is. Mede daarom wordt momenteel zwaar ingezet op verjonging.

Portfolio