Nieuws

Nieuws

Martin Jessurun en Arno van Berkel verlaten Warner; Niels Walboomers wordt president Warner Music...

Per 1 november a.s. maakt Niels Walboomers, nu nog managing director bij Sony Music Publishing, de overstap naar Warner. Daar gaat hij de Benelux-tak van zowel Warner Music als Warner Chappell Music leiden in de rol van president records and publishing Benelux. Walboomers gaat ook nauw samenwerken met het team van Spinnin’ Records. Alle drie de bedrijven zullen vanuit Hilversum verhuizen naar een gezamenlijk kantoor in Amsterdam.

Amerikaanse chartgoeroe Joel Whitburn overleden

Veel mensen zal de naam Joel Whitburn misschien niets zeggen. Maar voor hen die houden van orde, regelmaat, lijstjes, statistieken en feitjes – zeker wanneer toegepast op hitlijstdata – was hij een held. Gisteren, 14 juni, overleed hij op 82-jarige leeftijd. Hij laat een enorme stapel voor radio- en muziekindustriemensen onmisbare naslagwerken achter. Hopelijk wordt zijn werk voortgezet.

Jessica van der Stoel verlaat NVPI na tweeëntwintig jaar

Per 1 oktober aanstaande is Jessica van der Stoel niet meer werkzaam voor NVPI. Haar laatste werkdag is al vandaag, 31 mei 2022. Dat blijkt uit een bericht op de site van de brancheorganisatie.

Fysieke exploitatie Within Temptation exclusief naar Bertus

Bertus Distributie verzorgt per direct op exclusieve basis de wereldwijde exploitatie van alle fysieke releases van Within Temptation. Het gaat hierbij zowel om de al eerder uitgebrachte albums als om nieuw te ontwikkelen concepten en toekomstige releases. De distributeur zal dan ook nauw samenwerken met de band in deze wat het noemt ‘unieke overeenkomst’. Daarbinnen zullen de partners ‘de grenzen van innovativiteit opzoeken’. De digitale exploitatie blijft in handen van Within Temptation zelf.

Paul Solleveld geridderd

Een van de koninklijke onderscheidingen die vandaag zijn uitgereikt, is toegekend aan Paul Solleveld. Hij mag zich voortaan Ridder in de Orde van Oranje-Nassau noemen. Hij kreeg het lintje opgespeld door Gerhard van den Top, de burgemeester van Hilversum, vanwege zijn verdiensten t.b.v. het auteursrecht. Solleveld heeft zich zijn hele werkende leven ingezet voor auteursrechthebbenden. Daar was (en is) veel lobbywerk voor nodig, want de entertainmentbranche in zijn algemeenheid, en het auteursrecht in het bijzonder, is bij de politiek nooit echt top of mind geweest.

Record Industry en Bertus Distributie gaan samen verder

Bertus Distributie, Europa’s grootste onafhankelijke distributeur van vinyl en CD’s, en Record Industry, een van de grootste vinylperserijen van Europa, bundelen hun krachten. De twee bedrijven gaan samen verder als onderdeel van de Bertus Holding, die in de toekomst een nieuwe naam zal krijgen. Ze blijven wel allebei onder hun eigen, gevestigde naam opereren. De fusie komt overigens niet uit de lucht vallen. Record Industry en Bertus Distributie stonden al samen aan de wieg van Music On Vinyl, wat inmiddels is uitgegroeid tot een van de grootste vinyl-only labels ter wereld.

Groei vinylverkoop in retail wijkt fors af van die bij muziekindustrie

Toen de NVPI deze week de industriecijfers over 2021 bekendmaakte, kreeg ik daar warme gevoelens bij. Ik gun iedereen zijn succes en zijn handel. Vooral de stijging van de vinylverkopen met 66,2% sprong eruit. Fenomenaal, zeker omdat de internationale industriebranchevereniging IFPI diezelfde dag in zijn Global Music Report 2022 bekendmaakte dat de wereldwijde stijging ‘slechts’ 51,3% betrof. Wij zijn hier in Nederland dus lekker bezig. Of in elk geval weten de Nederlandse labels hun vinyl goed bij de (r)etail ‘weg te zetten’. Wat bij mij de vraag opwierp: hoe zou het eigenlijk zijn met de vinylverkoop aan consumenten?

Omzet Nederlandse muziekindustrie in 2021 met bijna 14% gestegen

De totale omzet van de Nederlandse muziekindustrie kwam in 2021 uit op €254,3 miljoen, een groei van 13,8% vergeleken met de audiojaarcijfers over 2020. Dat is bekendgemaakt door brancheorganisatie NVPI. Terwijl de aangesloten muzieklabels in het eerste coronajaar nog kampten met een afnemende plus, werd in 2021 een ‘gezonde groei’ genoteerd. De omzetstijging van streaming daalde weliswaar iets, maar daar stond een sterke stijging van fysiek product tegenover.

NVPI start taskforce grensoverschrijdend gedrag

Brancheorganisatie NVPI heeft een taskforce in het leven geroepen, die adviseert over het tegengaan van grensoverschrijdend gedrag in de entertainmentindustrie. Dit initiatief is een rechtstreeks gevolg van de open brief van een dertigtal Nederlandse zangeressen, onder wie Laura Jansen, Linde Schöne, Claudia de Breij, Aafke Romeijn en Roufaida Aboutaleb. Daarin kaartten zij, naar aanleiding van de uitzending die het BNNVARA-programma ‘BOOS’ maakte over ‘The Voice Of Holland’. seksueel grensoverschrijdend gedrag in de muziekindustrie aan.

Bertus Distributie en Proper Music Group sluiten sales- en distributiedeal

Twee van de grootste fysieke distributeurs van Europa, Bertus en Proper, zijn een samenwerking aangegaan op het gebied van verkoop en distributie. Als gevolg daarvan worden Europese klanten voortaan nog maar vanuit twee distributiecentra beleverd: een in Nederland (Capelle a/d IJssel) en een in het Verenigd Koninkrijk (Londen). Winkeliers kunnen hun bestellingen doen bij de lokale verkoopteams in de 15 landen waar Bertus actief is.

Di-Rect terechte winnaar van de Popprijs 2021

Als afsluiting van een geslaagde (en voor de tweede keer digitale) editie van Eurosonic Noorderslag werd op 22 januari de Popprijs 2021 uitgereikt. Uiteraard deden weer veel exotische namen de ronde, maar in mijn optiek heeft de jury de enige juiste keuze gemaakt, door de prijs (bestaande uit een geldbedrag van €10.000,- en een beeld van Theo Mackaay) toe te kennen aan Di-Rect.

Ook Tidal introduceert nu ‘fan-centered’ royalty’s

Zes jaar na de oprichting van Tidal werd het streamingplatform eerder dit jaar voor meer dan $300 miljoen overgenomen door Square, het betaalbedrijf van Twitter-oprichter Jack Dorsey. Vandaag worden de eerste strategische aanpassingen zichtbaar, en dat zijn geen kleintjes: Tidal introduceert een gratis abonnement en gaat de royalty-uitbetaling deels baseren op het daadwerkelijke luistergedrag van zijn abonnees. Amerikaanse gebruikers krijgen de primeur, maar naar verwachting wordt de nieuwe structuur snel in de rest van de wereld uitgerold.

Tim van der Zalm en Cloud 9 in de prijzen op STOMP Ledendag

Gisteren, 10 november, vond de 4e editie plaats van de STOMP Ledendag XL. Circa 100 leden van de koepelorganisatie voor independent labels kwamen hiervoor samen in poppodium De Vorstin in Hilversum. Tijdens deze middag werden ook de Young Achievement Award en de prijs voor de Independent of the Year uitgereikt. Die gingen naar respectievelijk Tim van der Zalm en Cloud 9 Music.

Iconisch muzieklabel Atlantic Records krijgt Benelux-tak

Warner Music heeft vandaag Atlantic Records Benelux gelanceerd. Dit is, na Rusland, de tweede ‘lokale’ tak van het legendarische label. Waar Atlantic Records een topspeler was (en met artiesten als Bruno Mars, Cardi B, Coldplay, Ed Sheeran en Lizzo nog steeds is) op pop- en rockgebied in de volle breedte, gaat de Benelux-tak zich juist toeleggen op de ontdekking en promotie van opkomende hiphopartiesten uit de regio. Atlantic Records Benelux wordt geleid door Head of A&R Sander Stijnen en Head of Domestic Marketing Ixia Verdooren.

Er wordt meer naar muziek geluisterd; streaming is populairst

Deze week heeft de IFPI, de wereldwijde belangenvereniging van de muziekindustrie, het rapport Engaging With Music 2021 gepresenteerd. Daarvoor werd 43.000 mensen in 21 landen (waaronder Nederland) gevraagd naar hun muziekgebruik. Deze 21 landen waren samen goed voor 91% van de wereldwijde muziekomzet in 2020. De 43.000 respondenten worden ergens als ‘internetgebruikers’ aangeduid, en elders als ‘muziekfans’. Hoe ze als muziekfans geïdentificeerd zijn, wordt niet vermeld, maar het zijn dus geen willekeurige voorbijgangers geweest. De uitkomsten zijn niettemin erg interessant. De highlights staan in onderstaande twee infographics en voor meer details kun je het complete rapport hier downloaden (pdf).

CD-single maakt voorzichtige comeback in Engeland

In Groot-Brittannië, waar de muziekconsument ook niet vies is van ‘een stukje streaming’, doet zich een bijzonder fenomeen voor: uit cijfers van hitlijstsamensteller Official Charts Company blijkt dat in de eerste negen maanden van dit jaar 18% meer CD-singles zijn verkocht dan in dezelfde periode in 2020. Dit correspondeert met een plus van 60.000 exemplaren. Fysieke schijfjes dus, voor de duidelijkheid. Maar ja, om fysiek product te kunnen verkopen, moet je het wel uitbrengen. Bij mijn weten worden in Nederland praktisch geen CD-singles meer uitgebracht. Dat maakt deze ontwikkeling misschien extra interessant…

Willem van Kooten verkoopt zijn muziekrechten

Mede dankzij het succes van streamingdiensten en andere nieuwe platforms, zoals TikTok, zijn muziekcatalogi een interessante belegging geworden. De inkomsten per stream van één liedje zijn weliswaar laag, maar bij een complete catalogus gaat op zeker moment de wet van de grote getallen gelden. Stel, je bent een songwriter op leeftijd met een groot, succesvol oeuvre. Daarmee heb je in de gouden tijden (vóór Napster, zeg maar) waarschijnlijk al goed geld verdiend. Dan is dit het moment om de rechten op je werken in één klap te verkopen, en zo (nogmaals) een klapper te maken. Dat is precies wat momenteel gebeurt.

Beursgang Universal stuwt ook waarde concurrent Warner op

Ruim zeven maanden na de aankondiging heeft Universal Music Group op dinsdag 21 september zijn beursgang gemaakt op Euronext Amsterdam. Moederbedrijf Vivendi verkocht hierbij 60% van haar aandelen in de muziekmaatschappij; het behoudt 10%, terwijl 20% al in handen was gekomen van een consortium rondom het Chinese technologiebedrijf Tencent en 10% recentelijk werd verkocht aan investeerder Pershing Square Holdings. Die beursgang is een belangrijk moment. Universal is immers ’s werelds grootste muziekbedrijf, dus de waardering van dit bedrijf zegt iets over het vertrouwen van beleggers in de hele muziekindustrie.

Van mij voor jou: al mijn producties van de afgelopen 21 jaar

Toen Werner Bros. tekst | uitleg op 1 maart 2020 precies 10 jaar bestond, meldde ik al trots dat ik bezig was alle content online te zetten die ik tussen 2000 en 2010 geschreven heb voor het vakblad van de entertainmentbranche, Muziek en Beeld (later Entertainment Business). Op dat moment stonden al mijn columns al op www.wernerbros.biz, en later voegde ik ook al mijn artikelen en interviews en marktanalyses nog toe. Dat waren in totaal zo’n 500 stukken, die ik uiteraard allemaal van relevante tags voorzien heb. Helaas voor mij werd toen de compleetheidsfetisjist in mij wakker…

Streaming passeert radio als belangrijkste bron voor muziekontdekking

In mei van dit jaar deed het Amerikaanse onderzoeksbureau MusicWatch een onderzoek naar muziekontdekking onder 1.000 muziekluisteraars in de Verenigde Staten. Hieruit kwam naar voren dat, vanuit de liefhebbers bekeken, meer muziek ontdekt wordt dan ooit. Fans kunnen op meer manieren muziek ontdekken en maken daar ook gebruik van. Volgens de onderzochte personen hebben streaming en social media hun ontdekking verrijkt en is die gevarieerder geworden; ze vinden zowel nieuwe als oudere muziek, en zowel onbekende als populaire artiesten.