Blogs

Blogs

Van mij voor jou: al mijn producties van de afgelopen 21 jaar

Toen Werner Bros. tekst | uitleg op 1 maart 2020 precies 10 jaar bestond, meldde ik al trots dat ik bezig was alle content online te zetten die ik tussen 2000 en 2010 geschreven heb voor het vakblad van de entertainmentbranche, Muziek en Beeld (later Entertainment Business). Op dat moment stonden al mijn columns al op www.wernerbros.biz, en later voegde ik ook al mijn artikelen en interviews en marktanalyses nog toe. Dat waren in totaal zo’n 500 stukken, die ik uiteraard allemaal van relevante tags voorzien heb. Helaas voor mij werd toen de compleetheidsfetisjist in mij wakker…

ESNS 2.0 was een succes; op naar ESNS 3.0!

ESNS 2021 zit erop. De organisatie heeft in no-time een compleet digitale editie uit de grond gestampt en dat alleen al verdient respect. Dat het - in elk geval op de momenten dat ik erbij was, en dat was zeer regelmatig - technisch allemaal goed verlopen is, verdient daar bovenop een groot compliment. Als dit ESNS 2.0 was, dan kijk ik al uit naar ESNS 3.0. Overigens ben ik er volgend jaar, als het weer kan, live bij. Hopelijk velen van jullie ook!

Interview EVA over protestsongs

Naar aanleiding van de fatale arrestatie van George Floyd hebben diverse artiesten protestnummers opgenomen om rassenongelijkheid en mensenrechten aan de kaak te stellen. Ilja Volkers vroeg mij om in zijn actualiteitenprogramma Eemlands Hart, op de Amersfoortse lokale omroep EVA, een historisch kader te schetsen over protestsongs.

10 jaar Spotify in Nederland

Vandaag is het precies 10 jaar geleden dat Spotify in Nederland gelanceerd werd. Ik riep toen al enkele jaren in mijn vakbladcolumns dat abonnementmodellen in mijn optiek weleens de toekomst van de entertainmentbranche zouden kunnen zijn, dus toen op dat vlak serieuze stappen gezet gingen worden, omarmde ik gretig de uitdrukking ‘put your money where your mouth is’. Die 10 euro per maand, die sindsdien een eenheidsprijs geworden is voor dit soort diensten, was voor mij een no-brainer.

Terugblik Edison Pop 2020

De uitreiking van de Edison Pop is het schoolreisje van de muziekbranche. Het organiseren daarvan is elk jaar dan ook net zo’n feestje als de avond zelf. Maar als er nog iets extra’s te vieren valt, zoals dit jaar het 60-jarig jubileum van de prijs, is de motivatie om er iets spectaculairs van te maken nog net even iets hoger dan normaal. Die missie is met vlag en wimpel geslaagd. Mede dankzij de dresscode ‘black tie bedazzle’ was het een betoverende avond, met de meest bekoorde muziekprijs van Nederland en de aanwezige artiesten als stralende middelpunten.

Terugblik Edison Klassiek 2019

Podium Witteman is het enige aan klassieke muziek gewijde programma op de Nederlandse televisie en dit jaar al voor de vierde keer mediapartner van Edison Klassiek. Dankzij deze samenwerking bereikt de oudste en meest prestigieuze muziekprijs van Nederland elk jaar rond de 300.000 kijkers, wat nog maar eens ten overvloede aangeeft dat het genre nog springlevend is.

Vijf dagen, vijf columns: De week van… in Broadcast Magazine

Wie geïnteresseerd is in de media, leest Broadcast Magazine. Al bijna vier jaar lang bevat de website van het vakblad de veelgelezen en -geprezen rubriek De week van… Daarin wordt een gastcolumnist(e) geheel vrijgelaten in diens keuze over wat hem of haar zoal bezighoudt, blij maakt, verrast of irriteert. De afgelopen vijf dagen heb ik daar invulling aan mogen geven. En omdat ik columns schrijven altijd al leuk vond om te doen, heb ik dat graag gedaan.

Streamingdiensten moeten gaan uitbetalen op basis van luistergedrag

Zeker als je geen deel uitmaakt van de muziekindustrie kan ik me voorstellen dat je na het lezen van deze kop denkt: ‘Huh? Is dat dan nu niet zo?’ Geloof mij, dan had ik mijn woorden anders gekozen. Het antwoord is dus: ‘Nee, dat is nu niet zo’. En ik ben het met je eens dat dat best raar is.

Terugblik Edison Jazz/World 2019

In de 59 jaren dat de Edisons nu worden uitgereikt, heeft de organisatie al vele onverwachte situaties meegemaakt, die een ad-hoc oplossing vereisten. Die flexibiliteit, het vermogen om zich op korte termijn aan te passen aan incidenten en op langere termijn aan de tijdgeest, en de mooie verhalen die daardoor als vanzelf ontstaan, zijn belangrijke bouwstenen voor het grote prestige van Nederlands oudste muziekprijs. Ook de 2019-editie van Edison Jazz/World heeft daaraan weer zijn bijdrage geleverd.

Terugblik Edison Pop 2019

De meest prestigieuze muziekprijs van Nederland verdient het meest prestigieuze feestje. De Edison Pop-uitreiking is dat, en gezien de run op de kaartjes wilde de hele muziekindustrie daarbij zijn. De Amsterdamse Gashouder, waar het evenement voor het derde jaar op rij plaatsvond, was voor deze gelegenheid omgetoverd tot een poptempel, gemodelleerd naar het voorbeeld van de Amsterdamse muziekkerk Paradiso. Dat het ‘Godshuis’ gevuld was met mensen die zich strikt hadden gehouden aan de dresscode ‘black tie and devilish red’ was een mooie verwijzing naar het anarchistische, tegendraadse karakter van de branche.

Interview Thomas Weemaes over verhuizing Top 40

Studenten aan de Fontys Hogeschool Journalistiek moeten zogenoemde ‘vrijeruimteproducties’ maken. Thomas Weemaes koos ervoor om de verhuizing van de Nederlandse Top 40 (van 538 naar Qmusic) als insteek te gebruiken. Hij interviewde Sieb Kroeske en mij over o.a. de waarde van de hitlijst, de reden van de overstap en de gevolgen daarvan voor beide zenders. Grappig om te zien hoe onze antwoorden elkaar aanvullen.
BREIN Tim Kuik

BREIN lanceert laagdrempeliger website

Hoewel er steeds meer legale platforms zijn die muziek, films en games aanbieden, is piraterij nog niet uit de wereld. In tegendeel: piraterij berokkent de entertainmentsector naar schatting nog altijd zo’n 200 miljoen euro schade per jaar. Stichting BREIN is de instantie die namens haar aangeslotenen grootschalige auteursrechtinbreuk en -misbruik detecteert en bestrijdt. Een ingewikkelde, vaak juridische klus. Leg dan de wereld maar eens uit wat je nu eigenlijk doet… Precies dat – en het creëren van meer begrip voor de soms impopulaire werkzaamheden van de stichting – is de insteek van de nieuwe BREIN-website. Ik schreef daarvoor de teksten, in duidelijke taal.

Interviews met klanten van Jonker Advies

Carlo Smolders van Jonker Advies was op mij geattendeerd en vroeg me om voor hun tweemaandelijkse nieuwsbrief ondernemers te interviewen die met zijn bedrijf hadden samengewerkt. Ik voelde een persoonlijke klik en pakte de handschoen op. Voor mijn eerste artikel interviewde ik Ted Mulders van HM Bedrijfsadvies uit De Meern, gespecialiseerd in schadeverzekeringen. Hij en zijn compagnon werden door Jonker Advies bijgestaan bij de verkoop van hun bedrijf.

Terugblik Edison Klassiek 2018

Wat is leuker dan op een regenachtige avond mensen in het zonnetje zetten? De schijnwerpers te plaatsen op muzikanten van buitengewone klasse? Paul Witteman doet dat elke zondagavond in Podium Witteman (ook bij goed weer overigens), maar zondag 11 november werd daar nog een schepje bovenop gedaan. Toen stond in het live op NPO2 uitgezonden tv-programma weer de jaarlijkse uitreiking van de Edison Klassiek centraal.

Interview RTL Nieuws over Top 40 en 538

Radio 538 heeft onlangs besloten het contract met de Stichting Nederlandse Top 40 op te zeggen en een eigen hitlijst te gaan uitzenden: de 538 Top 50. De eerste aflevering van die nieuwe chart zou begin november via de radio worden uitgezonden op het oude uitzendtijdstip van de Top 40, terwijl de Top 40 tot einde contract (eind 2018) via een onlinekanaal zou worden uitgezonden. De Stichting toog hierop naar de rechter en op de dag dat die zijn oordeel velde (in het voordeel van de Stichting), had RTL Nieuws een item over deze kwestie.

KINK: the missing link

1 oktober was voor KINK FM altijd al een historische dag: de zender begon op 1 oktober 1995 en precies 16 jaar later moest het station noodgedwongen stoppen. Ik vroeg me toen al af waarom KINK FM niet op internet verder ging, maar aan die wens wordt nu alsnog gehoor gegeven. Op 1 oktober 2018 werd definitief bekendgemaakt wat iedereen al wel zag aankomen: per 1 februari 2019 komt KINK FM terug. Als KINK, want zonder FM-frequentie. Maar met station manager Michiel Veenstra, die voor mij nog een van de laatste redenen was om naar 3FM te luisteren.

NVPI Agenda 2018 gekoppeld aan nieuwe website

NVPI Agenda 2018 bevat introducties op enkele van de vele, diverse activiteiten die NVPI uitvoert. Deze – en meer – dossiers worden continu geactualiseerd op de vernieuwde website www.nvpi.nl. Hier wordt het hele jaar door het laatste nieuws over de audio-, video/film- en gamebranche gepubliceerd en de thema's die daar van belang zijn. Zowel voor NVPI Agenda 2018 als de nieuwe website heb ik de teksten geschreven.

Terugblik Edison Jazz/World 2018

Haaks op de gezichtsbepalende Erasmusbrug in Rotterdam ligt de Wilhelminapier. Vanuit de daar gevestigde cruiseterminal emigreerden tussen 1870 en 1970 honderdduizenden avonturiers – we zouden hen tegenwoordig iets minder flatteus 'gelukszoekers' noemen – naar de Verenigde Staten. Achter die historische vertrekhal, vlak naast het monumentale hotel New York, bevindt zich LantarenVenster. Het jazzpodium van Rotterdam, met uitzicht op statige pakhuizen en de steeds imposanter wordende skyline van de havenstad. Een gedroomde locatie dus voor de 2018-editie van Edison Jazz/World, die mede door het van tevoren bekendmaken van de prijswinnaars en de indrukwekkende line-up, volledig uitverkocht was.

Keuzes en continuïteit zijn ‘key’ voor 3

Zeker, het lage marktaandeel (en vooral de snelheid waarmee dat bereikt is) is zorgelijk. Het toont aan dat 3FM in rap tempo het contact met zijn doelgroep is verloren. Aan de andere kant biedt de huidige positie in de marge een mooi uitgangspunt om scherpe keuzes te maken, en daar ook voor langere tijd aan vast te houden. Het lijkt immers alleen maar beter te kunnen.

Interview Anne de Jong: “NVPI moet proactiever worden”

Begin dit jaar is de naar Pathé Thuis vertrokken Jaap Bruijnen als algemeen directeur NVPI opgevolgd door Anne de Jong. Een rasondernemer die al 22 jaar lid was van het bestuur van NVPI Audio en 9 jaar van de NVPI-federatie. Wat zijn zijn eigen ervaringen en hoe ziet hij de toekomst?