Zoals elk jaar heeft de IFPI, de internationale belangenvereniging van de muziekmaatschappijen, de ‘state of the industry’ in kaart gebracht in zijn Global Music Report. Net als bij de onlangs gepubliceerde Nederlandse jaarcijfers werd over de hele linie geplust; voor het negende achtereenvolgende jaar inmiddels. De inkomsten stegen met 10,2% tot $28,6 miljard (€26,7 miljard). Opmerkelijk daarbij is, dat de groei van de lp- en cd-omzet relatief groter was dan die van streaming.

Streaming
Laat er geen onduidelijkheid over bestaan: streaming is nog steeds veruit de belangrijkste inkomstenbron van de wereldwijde muziekindustrie. In 2023 leverde deze manier van muziekconsumptie $19,3 miljard op; 10,4% meer dan het jaar ervoor. Ondanks dat dit een kleinere groei is dan de 11,4% van 2022, nam streaming daarmee meer dan twee derde (67,3%) van de wereldwijde markt voor zijn rekening. Met een groei van 11,2% waren streamingabonnementen alleen al goed voor bijna de helft (48,9%) van alle inkomsten.

Fysiek
Opvallender echter dan het aanhoudende succes van het ‘huren’ van muziek, is de toenemende populariteit van het werkelijke bezit ervan. Sterker nog: de omzet uit de verkoop van fysiek product had de hoogste groei van alle formaten. Die steeg in 2023 met 13,4%; aanzienlijk meer dan de +3,8% die het jaar daarvoor gerealiseerd werd. Muziek op tastbare dragers had vorig jaar een waarde van $5,1 miljard; een marktaandeel van 17,8% (t.o.v. 17,3% in 2022).
Hoewel in het rapport geen uitsplitsing naar productgroep binnen het segment wordt gemaakt, doet de zinsnede ‘strong gains in CD revenue and the continued expansion of interest of vinyl’ vermoeden dat de zilveren schijfjes met een relatief grotere opmars bezig zijn dan de zwarte plakken. Net zoals in Nederland, dus. Andermaal een bewijs dat een tweede leven voor de cd geen utopie is.
Overigens wordt nog altijd bijna de helft (49,2%) van de wereldwijde fysieke omzet in Azië behaald, mede door de sterke verkopen van K-Pop acts.

Downloads en andere digitale formaten
De enige formaten die een dalende omzet noteerden, waren downloads en andere digitale formaten (exclusief streaming). Die leverden afgelopen jaar 2,6% in, overigens een beduidend lagere teruggang dan de -11,8% in 2022. Niettemin maakt het duidelijk dat consumenten die gaan voor het bezitten van muziek, kiezen voor een fysieke vorm en geen digitale.

Openbaarmaking
Anders dan NVPI Muziek neemt de IFPI in zijn berekeningen ook de inkomsten mee uit muziekgebruik door omroepen en in openbare gelegenheden (uitvoeringsrechten) en muziek in reclames, games, films en tv-programma’s (synchronisatie). Beide vertoonden in 2023 groei.
De met uitvoeringsrechten gemoeide gelden hadden een jaar eerder al het pre-pandemische niveau gepasseerd, en noteerden vorig jaar nog eens een plus van 9,5% tot een waarde van $2,7 miljard. Bijna een tiende (9,5%) van het totaal dus. De stijging van de synch-omzet lag met 4,7% in 2023 wel fors lager dan de groei van 23,9% in het jaar ervoor.

Het IFPI Global Music Report 2024 is hier te downloaden (PDF).

Ontwikkelingen in de wereldwijde muziekindustrieomzet sinds 1999 (in dollars)

Bron: IFPI

Aandeel in de wereldwijde omzet in 2023 per formaat

Bron: IFPI

Vorig artikelTerugblik AFAS Edisons Pop 2024
Volgend artikelMuziekindustrieveteraan Albert Slendebroek overleden