In Groot-Brittannië, waar de muziekconsument ook niet vies is van ‘een stukje streaming’, doet zich een bijzonder fenomeen voor: uit cijfers van hitlijstsamensteller Official Charts Company blijkt dat in de eerste negen maanden van dit jaar 18% meer CD-singles zijn verkocht dan in dezelfde periode in 2020. Dit correspondeert met een plus van 60.000 exemplaren. Fysieke schijfjes dus, voor de duidelijkheid. Maar ja, om fysiek product te kunnen verkopen, moet je het wel uitbrengen. Bij mijn weten worden in Nederland praktisch geen CD-singles meer uitgebracht. Dat maakt deze ontwikkeling misschien extra interessant…

Wie dan?
De comebacksingles van ABBA, I Still Have Faith In You en Don’t Shut Me Down, zijn in Groot-Brittannië fysiek uitgebracht. Extra grappig, omdat de reguliere carrière van het Zweedse viertal vóór de introductie van de CD-single plaats had (hoewel beginjaren ‘90, ter promotie van de verzamelaars Gold en More Gold wel degelijk oude ABBA-nummers fysiek heruitgebracht werden). Andere artiesten die dit jaar al CD-singles uitbrachten (in de UK), zijn o.a. Justin Bieber, Coldplay, Anne-Marie & Niall Horan, Ed Sheeran, Years & Years, Olivia Rodrigo, Katy Perry en vooral: BTS.

Verzamelen
Je zou het misschien niet denken, maar verzamelwoede is hiervoor de belangrijkste reden. Echte fans willen nog steeds iets fysieks kopen, zolang het maar aantrekkelijk genoeg is. Dat begint natuurlijk met een aantrekkelijke prijs (of in elk geval een goede prijs-kwaliteitverhouding). En die ‘kwaliteit’ kan zich dan vertalen in een handtekening van de artiest, exclusieve bonustracks, een stickervelletje, ander artwork… enfin, ik pretendeer niet hier iets heel nieuws te roepen.

Hits ‘kopen’
Los van dat verzamelaspect zijn echte fans buitengewoon trouw aan hun idolen en doen ze alles om hen te ondersteunen. Of om hen de hitlijsten in te helpen. Bijvoorbeeld     door hun CD-singletjes te kopen. Dat is relatief snel scoren, want 1 verkocht exemplaar telt in Nederland even zwaar als 215 streams (waarbij die streams weliswaar ‘gratis’ zijn, maar geen extra’s bieden).
Zoals gezegd zijn bovenstaande Engelse cijfers afkomstig van Official Charts Company, dus die kunnen ook de impact van de verkochte aantallen op de hitnotering  van een liedje herleiden. En wat blijkt: zonder de CD-singleverkopen waren sommige hits helemaal niet zo’n groot succes geworden.

Engeland singleland
CD-singles kwamen halverwege de jaren ‘80 op de markt, maar werden pas in de jaren ‘90 een relevant format. Met de introductie van legale downloads en streaming in de jaren ‘00 nam hun belang echter snel af. Het grootste succesjaar voor CD-singles in Groot-Brittannië was 1999. Toen werden daar 34,3 miljoen stuks verkocht. Ik heb het even nagezocht, maar in 1999 waren er 58,58 miljoen Britten. Die kochten dat jaar dus gemiddeld 0,59 CD-singles. Ter vergelijking: de 15,76 miljoen Nederlanders in 1999 kochten bij elkaar 5,5 miljoen CD-singles, oftewel 0,35 stuks per persoon. Het moet dus gezegd dat Engeland wel meer een singleland was (en allicht is) dan Nederland. Dat neemt niet weg dat het in mijn ogen (nog steeds) te prematuur is om te zeggen: de CD is dood.

Afbeelding: Official Charts Company

Vorig artikelWillem van Kooten verkoopt zijn muziekrechten
Volgend artikelVerdeling streaminginkomsten moet terug naar de tekentafel