Generaties lang werd muziekontdekking gedreven door, zoals dat in het Engels zo lekker uitkomt: ‘the 3 R’s’: radio, retail en recommendations. Oftewel door DJ’s, het personeel van muziekwinkels en onze beste vrienden. Daar kwam aan het eind van de jaren ’00 langzaam verandering in, toen downloads en de eerste streaminginitiatieven begonnen in te vreten op de CD-verkopen en meer nadruk kwam te liggen op het herontdekken van oudere muziek.

Meer muziek ontdekt dan ooit
In mei van dit jaar deed het Amerikaanse onderzoeksbureau MusicWatch een onderzoek naar muziekontdekking onder 1.000 muziekluisteraars in de Verenigde Staten. Dat is overigens geen enorm aantal ondervraagden en de samenstelling is (mij) onbekend. Over de representativiteit kan ik dus niets zeggen, maar de uitkomsten geven wel een richting aan. Er kwam naar voren dat, vanuit de liefhebbers bekeken, meer muziek ontdekt wordt dan ooit. Fans kunnen op meer manieren muziek ontdekken en maken daar ook gebruik van. Volgens de onderzochte personen hebben streaming en social media hun ontdekking verrijkt en is die gevarieerder geworden; ze vinden zowel nieuwe als oudere muziek, en zowel onbekende als populaire artiesten.

35 potentiële bronnen
De onderzoekers hadden een lijst met 35 potentiële bronnen van muziekontdekking opgesteld, variërend van ‘the 3 R’s’ tot opkomende formaten als live streams, podcasts en smart speakers. Vervolgens vroegen zij de luisteraars welke bronnen zij gebruikten. 63% van de ondervraagden noemde streaming (hetzij audio- of videodiensten), wat daarmee de onbetwiste nummer 1 is. Analoge en digitale radio staat op 2 en social media op 3. Door de hoeveelheid tijd die we besteden aan het kijken naar video on demand eindigden ook films en TV-series hoog in de lijst. Voor artiesten en labels is dit een interessante ontwikkeling, omdat die steeds meer kanalen krijgen om een project te lanceren of promoten.

De kunst van het cureren
Hoe we muziekontdekking ervaren, is hoogst persoonlijk en daardoor gefragmenteerd. Bijna de helft van de ondervraagden was tevreden met het horen van muziek van hun favoriete artiesten, terwijl 26% veel tijd besteedt aan het zoeken naar nieuwe liedjes en artiesten die ze nog niet kenden. Daar staat tegenover dat 44% genoeg heeft aan gecureerde playlists, waarin de selectie dus al door een ander gemaakt is. Doordat streamingdiensten rechtstreeks inzage hebben in het individuele luistergedrag van hun gebruikers, zijn zij in de unieke positie om producten te ontwikkelen die daar naadloos op inspelen. Dit soort innovaties wordt dan ook regelmatig gelanceerd. Daarmee mikken ze op dezelfde liefhebbers van gecureerd aanbod, die voorheen door radio bediend werden.

Lees hier meer bevindingen. Onderstaande infographic vat de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek samen.

Foto: Beyerdynamic

Vorig artikelIndustrieomzet uit muziek‘verkoop’ plust in 2020 met 9,8%
Volgend artikelVan mij voor jou: al mijn producties van de afgelopen 21 jaar

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here