Muzieklabels krijgen nog weleens het verwijt niet naar de consument te luisteren, maar artiesten kunnen er ook wat van. Die willen uiteindelijk allemaal een cd’tje met hun liedjes erop, of beter nog, een vinylplaat. Nee, nog beter: een conceptalbum. En als je dat al digitaal aanbiedt, dwing je consumenten natuurlijk dat in zijn totaliteit te downloaden. Niet als losse tracks, ben je gek!

Nou, je kunt 100x Radiohead, Metallica of Pink Floyd heten en nog zo’n trouwe fanbase hebben, maar ook jouw fans hebben binnen je totale ‘output’ hun favorieten. En ze zijn ook niet alleen fan van jouw band. Sterker nog: misschien zijn ze wel helemaal geen fan van je band, maar alleen van een paar van jullie liedjes. Met het enorme muziekaanbod dat er is, hebben mensen de behoefte een keuze te kunnen maken. Geef ze die gelegenheid (of zeur niet als ze bij je weglopen).

Natuurlijk, op dit moment wordt de meeste muziek (93%) nog fysiek aangeschaft, wijzen de cijfers uit. Maar dat is een kwestie van tijd.

In mijn optiek is in een tijdperk van digitale consumptie geen (of hooguit beperkte) ruimte voor complete albums. In de nabije toekomst wordt grootste ‘productbundel’ voor de doorsnee artiest de (good old) EP. Die bestaat dan weer uit vier of vijf tracks, die uiteraard ook los te koop (of te beluisteren) zijn. Immers: veel consumenten hoeven alleen ‘de hit’ en hebben weinig behoefte aan de ‘bonustracks’. Dus als ik een artiest of label was, zou ik de verkopen van de individuele liedjes niet willen missen.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat er simpele trucjes te bedenken zijn om de verkoop van EP’s te stimuleren. Universal Music biedt de 4-track Video Games-EP van Lana del Rey bijvoorbeeld aan voor €1,99, maar je kunt de tracks ook los downloaden voor €0,99 per stuk. 1+1=4 dus, in dit geval.

In een land als Australië, waar zo enorm veel goede muziek vandaan komt momenteel, is de EP al enorm succesvol. Logisch. Ook in Nederland zie je steeds vaker artiesten met een paar goeie (radio)hitjes, maar die hun albums niet aan de straatstenen gesleten krijgen. Toch trekken ze op basis van die paar bekende nummers volle zalen. Waarom dan nog de moeite doen (en vooral de kosten maken) om een heel album op te nemen?

Een EP (laat staan een track) heeft vele voordelen:
• je heb ‘m eerder bij elkaar geschreven en opgenomen dan een heel album
• je kunt (en moet!) kritischer selecteren (only killers, no fillers)
• je laat vaker van je horen (richting fans én media) met echt nieuw en kwalitatief hoogwaardiger materiaal
• elke release is een must-have voor je fans omdat de liedjes niet al eerder op een album stonden
• je kunt er spaaracties mee doen (koop de eerste drie EP’s en krijg de vierde gratis)
• lagere kosten, dus als je al een label in de arm neemt, hoeft dat geen hoge opnamebudgetten voor te schieten (die je toch nooit gaat terugverdienen)

…en zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken.

Het album is dood, leve het liedje!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here