Beeld en Geluid draait doorrrrrrr

    Vanmiddag vond bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (Media Park, Hilversum), de eerste editie plaats van De Grote Doordraai. Hierbij namen muziekkenner/–liefhebber Machgiel Bakker en arrangeur Ton Nieuwenhuizen een duik in het immense muziekarchief van Beeld en Geluid. ‘Vergeten liedjes worden beluisterd, besproken en krijgen een ‘doordraai’ van liveband La Luna’, stond er in de officiële aankondiging. Wat betekende dat vanmiddag concreet?

     

    • Na een korte kennismaking met het nummer Grazie Dei Fiori van Nilla Pizzi (waarvan in de jaren ’50 overigens 35 miljoen 78-toerenplaatjes werden verkocht), werd dit nummer live uitgevoerd. Het was voorzien van een speciaal voor deze gelegenheid geschreven (en geïnterpreteerde) Nederlandse tekst, “omdat het best ontluisterend is dat de titel van het nummer eigenlijk ‘Bedankt voor de bloemen’ betekent”, aldus Bakker
    • Speciale gast Leo Blokhuis liet een vroege versie horen van Badfingers Without You, van vóór het moment dat het nummer voorzien was van dat pakkende refrein, en stak de loftrompet over Tim Buckley
    • Een wedstrijdje waarbij het publiek aan de hand van wereldberoemde basmotiefjes het bijbehorende nummer moest raden. Om het spelletje even andersom te spelen: haalt u zich de basloopjes van Riders On The Storm (The Doors), Money (Pink Floyd) en I Feel Love (Donna Summer) even voor de geest?
    • Een luistersessie waarin duidelijk werd hoe Swamp Fire (oorspronkelijk een jazznummer van Ozzy Nelson) van Martin Denny een psychedelische exoticabehandeling kreeg en La Luna er een King Crimson-achtige progrockversie van maakte

    Klinkt goed? Dan heb je wat gemist. Het goede nieuws is, dat het de bedoeling is dit vaker te gaan doen. En met een paar kleine aanpassingen, waarmee het concept nog iets ‘breder’ kan worden, hoor ik er zelfs een radioformat in. Iets voor Radio 6?

    La Luna is overigens een ernstig lekkere band. Zangeres Hèlen Botman gaf me hun cd en ik heb haar zonder die beluisterd te hebben toegezegd daar iets van te gaan draaien in Carte Blanche. Mijn favoriete nummers zijn hun interpretatie van Henry Mancini’s Meglio Stasera (al was het maar omdat het origineel uit een van die briljante Pink Panther-films komt) en hun eigen composities Pour De Bon en Hologram. Het album is via de site van de band te koop. Aanrader!

     

    LAAT EEN REACTIE ACHTER

    Please enter your comment!
    Please enter your name here