3FM Serious Talents verdienen nazorg

Ik vind 3FM een lekkere radiozender. Nadat het station een jaar of acht geleden even een R&B-kanaal dreigde te worden (prima, maar niet voor mij), is een stijgende lijn ingezet, die maar weigert af te vlakken. Mijn eigen muziekontdekkingen van over de hele wereld waren, zijn en blijven mijn primaire inspiratiebron, maar daarbuiten schakel ik eigenlijk alleen tussen 3FM en Kink FM. Meer heb ik niet meer nodig om een tevreden muziekconsument te zijn.

De afgelopen jaren heeft 3FM lekker aan zijn merk gebouwd. En met succes, getuige de luistercijfers. Daaraan wordt zeker bijgedragen door een ijzersterke eindejaarsactie (Serious Request) en leuke decenniumthema’s (80’s, 90’s en 00’s Request), waarin ook ruimte is voor minder bekende liedjes. Wellicht minder gewichtig in het licht van de luistercijfers, maar voor mij juist een hele leuke toevoeging, is Serious Talent. Goed dat dit item aantoont dat Nederland barst van het muzikale talent en nog beter dat dit hierdoor een zetje in de rug krijgt. Des te jammerder, dat 3FM zijn handen er vanaf lijkt te trekken op het moment dat het balletje voorzichtig begint te rollen.

Als ik naar de playlist van 3FM kijk, zie ik grofweg drie categorieën artiesten: internationale acts (grote en in toenemende mate ook minder bekende, waarvoor hulde), grote nationale acts (de buitencategorie Bløf, Ilse DeLange, Caro Emerald) en Serious Talents. Kortom: een brede mix van superveilig en fris & fruitig.
Maar toch ontwaar ik een gat, en wel tussen grote en opkomende Nederlandse artiesten. De nationale ‘middenmoot’ ontbreekt goeddeels. En vooral waar dat ex-Serious Talent-bands betreft, vind ik dat jammer en vreemd.

Van de eerste lichting artiesten die vroegtijdig door 3FM werd opgepikt, is inmiddels een nieuw album verschenen. En die ‘moeilijke’ tweede van mensen als Bertolf of Miss Montreal doen niet voor hun debuten onder. Toch zijn de singles van die opvolgers veel minder gretig door de nationale popzender opgepikt dan hun vroegere materiaal. Bertolf scoorde nog een onwaarschijnlijke Megahit met zijn gecompliceerdste single tot dusver, maar de single daarna werd compleet genegeerd. Ook Miss Montreal stond eind vorig jaar weer even in the picture met haar jaaroude kersthit, maar de reguliere singles van haar tweede album bleven op de stapel liggen.
En dat zijn dan twee artiesten die nog best succesvol zijn, maar er naar mijn gevoel nét niet in slagen die volgende stap te zetten. Zo zijn wel meer voorbeelden denkbaar. En laten we die nu niet wegwuiven door te verwijzen naar Go Back To The Zoo, want natuurlijk zijn die een constante factor op de 3FM-lijst.

Om de ‘zoo’-metafoor door te trekken, hanteert 3FM al met al een beetje de dierlijke wetten uit de natuur, en laat zijn ‘kinderen’ kort na de geboorte hun eigen weg zoeken. May the strongest survive. Op zich een gezonde insteek, maar van 3FM verwacht ik juist een iets meer menselijk gezicht. Waarbij de ‘ouders’ zich tot aan de volwassenheid van hun kroost verantwoordelijk voelen. In dat opzicht kan Serious Talent naar mijn smaak nog wat aanscherping gebruiken. Volgens mij kan daarmee naadloos aangesloten worden op recente uitbreidingen van het concept, zoals de ST Chart en ST On Tour.

Hoe dan ook kan het platform nog wel even vooruit. Als ik alleen al in mijn omgeving kijk wat voor talent er rondloopt… Daybroke, Audio Adam, Somesay en Nemesea – om er maar een paar te noemen – hebben allemaal de status van Serious Talent nog niet bereikt, dus er is voldoende potentieel.
Wel is het zo, dat 3FM zich – geheel in lijn met zijn profiel – vooral op de wat alternatievere acts richt. Dus nu ik toch mijn wensen aan het opschrijven ben: een ST-achtig initiatief op een andere zender, voor meer mainstreambands, zou niet onwenselijk zijn.

Serious Talent was ook een van de onderwerpen die ter sprake kwamen in een interview dat ik bijna een jaar geleden had met 3FM-zendermanager Wilbert Mutsaers. Dat kun je hier teruglezen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here